Alt om de ulike sosiale mediene

Alt om de ulike sosiale mediene

Facebook

I Norge er Facebook fortsatt den største sosiale medieplattformen, med hele 3,55 millioner brukere per 2024, hvorav 2,3 millioner bruker plattformen daglig. Facebook er en svært relevant plattform for kommunikasjon, spesielt for de over 30.

Facebook har en tydelig overvekt av brukere i aldersgruppen 40-49 år, spesielt kvinner. Hele 91 % av norske kvinner over 18 år har en Facebook-profil, og blant 40-49-åringer er over 75 % aktive daglig. Imidlertid har bruken blant yngre målgrupper (18-29 år) gått ned, fordi disse gruppene i økende grad foretrekker plattformer som Instagram og TikTok.

Facebook er et godt sted for politisk kommunikasjon, fordi det er den digitale versjonen av Torgallmenningen. Plattformen er særlig god for å engasjere et voksent publikum. Facebooks algoritmer favoriserer innlegg som skaper interaksjon, så innhold som oppfordrer til kommentarer, delinger og likerklikk har større sannsynlighet for å nå et bredere publikum. Brukere benytter ofte grupper for å diskutere politikk og holde seg oppdatert på nyheter, så sjekk ut hvilke offentlige grupper som kan være relevante for deg å delta i. 

Meta har også forsøkt å begrense mengden politisk innhold på sine plattformer, derfor vil det lønne seg at personlige profiler brukes til å fremme politisk innhold, da dette ikke begrenses på samme måte som sider med profilkategori «politiker» eller «politisk parti». 

Hvordan være på Facebook?

Venstre anbefaler at alle toppkandidater bruker Facebook aktivt. Det finnes to ulike måter å nå ut til et bredt publikum på Facebook på:

Forventet lesing for kandidater: 

Dette dokumentet gir full oversikt over alt du trenger å vite om kandidatsider. 

Manual-Kandidatside

Fylkes-/Lokallagssider:

Du som person har mye større rekkevidde enn det lokallagssidene noen gang har hatt. Bruk dermed lokallagssidene som et supplement, og legg fokuset på din egen kandidatside. 

Lokale facebook-sider brukes til å:

Slettede lokallagssider på Facebook?

Det er et gjentagende problem ved Facebook at lokallagssider blir fjernet. Det kan komme av at man har brutt retningslinjene, gjerne fordi man har forsøkt å sette opp politiske annonser uten å følge stegene nøyaktig slik som de må følges (se dette dokumentet), eller fordi Facebooks sikkerhetsrutiner ikke forstår hva en lokallagsside er, og derfor sletter den for å utgi seg for å være Venstre nasjonalt. 

Når du er logget inn på Facebook-siden, kan du sjekke

Facebook har stengt sine nordiske kontorer og vi har derfor ikke lenger en kontaktperson i Meta. Stortingspartiene og Nasjonal sikkerhetsmyndighet har forsøkt å komme i kontakt med Meta slik at de kan ta en helhetlig opprydding i problemet, men dette har så langt ikke vunnet fram. Det er dermed svært begrenset hva vi kan gjøre nasjonalt for å rydde opp i slettede sider. 

Ta kontakt med Facebook for å rette opp i problemene. Det er du som sideadministrator som har mulighet til å vinne fram. Ta kontakt her

Dette er den eneste kanalen som kan gi deg tilgang igjen. 

Innhold til Facebook: Organisk innhold

På Facebook fungerer både korte og lange tekster godt, sammen med bilder (grafikker, bilder av mennesker og pene naturbilder) og lenker. I tillegg kan reels (korte videoer) være effektive for å nå ut til mange. For mer veiledning om hvordan du lager godt innhold, se kapittelet «Hvordan lage innhold» lenger nede på denne siden.

Algoritmen til Facebook verdsetter i større grad «nære relasjoner» når den rangerer hva av det publiserte innholdet den skal vise til publikum. Sørg derfor for å bygge relasjoner på Facebook gjennom både å publisere jevnlig, svare på kommentarer og meldinger, kommentere og interagere med andres innhold, vise aktivitet i grupper, etc. 

Det er ikke lenger like lett å få følgere og skape engasjement på Facebook som tidligere, så husk at kvalitet er bedre enn kvantitet. Allier deg gjerne med flere for å heie fram hverandres innhold. 

Se kapittel «Hvordan lage innhold» for tips og guider til hvordan lage innhold.

Innhold til Facebook: Betalt innhold

Annonsering på Facebook er en av de mest effektive metodene for å nå ut til spesifikke målgrupper. Gjennom Facebooks verktøy kan vi segmentere etter alder og geografi. Venstre oppfordrer toppkandidater til å bruke annonser for å forsterke sitt budskap og nå bredere ut. 

Det er riktignok uhyre strenge regler for hvordan man kan annonsere på Facebook. Følger man ikke reglene risikerer man å bli utestengt. Venstre sentralt kan ikke rette opp i en eventuell utestenging og det er ens eget ansvar å sikre at man følger reglene.

Forventet lesing før man annonserer på Facebook:

Det finnes strenge regler for å kunne annonsere politisk på Facebook  og disse reglene må følges nøye. Dette dokumentet gir full oversikt over hvordan annonsere på Facebook uten å bryte reglene. Her finner du også tips for å optimalisere annonsene. 

Manual: Annonsering på Facebook

Utfordringer med Facebook

Selv om Facebook er en kraftig kanal, har den også utfordringer. Algoritmeendringer kan påvirke rekkevidden til innlegg, og det er stadig debatt om plattformens rolle i spredning av falsk informasjon. I tillegg kan uheldige eller misforståtte innlegg få stort negativt oppmerksomhet. Det er derfor viktig å være bevisst på hva man deler og hvordan det kan oppfattes. Det har også vært flere tilfeller av at sider har blitt stengt ned, særlig på grunn av brudd på annonsereglene. Det er derfor viktig å spre risikoen ved å være deltakende på flere arenaer enn kun Facebook.

Relevante grupper på Facebook

Instagram

Instagram er en av de mest populære sosiale medieplattformene i Norge, spesielt blant yngre brukere. I 2024 har Instagram rundt 2,8 millioner norske brukere, og plattformen er spesielt populær blant aldersgruppen 18-29 år, hvor den har overtatt mye av det yngre publikummet fra Facebook. Venstre-kontoen sitt største publikum er aldersgruppen 25-34, deretter 18-24 og deretter 35-44. Kvinner er overrepresentert på plattformen, og visuell kommunikasjon er nøkkelen for å lykkes.

Instagram er en viktig del av Venstres sentrale valgkamp, spesielt for å nå yngre velgere. Vær aktiv, bruk visuelt fengende innhold, og engasjer følerne dine gjennom interaktive funksjoner.

I vår erfaring er Instagram den plattformen som jevnt over skaper mest engasjement, og er derfor prioritert når vi utarbeider innhold. 

Hvordan være på Instagram?

Venstre anbefaler at stortingspolitikere, særlig de som ønsker å nå yngre velgere, bruker Instagram aktivt. Her er det viktig å bygge en tilstedeværelse med jevnlige innlegg og reels som engasjerer og informerer. Plattformen passer godt for å dele øyeblikk fra valgkampen og livet på stortinget, korte videoer med politisk budskap, og direkte kommunikasjon med velgerne gjennom kommentarfelt og meldinger.

Oppsett av en Instagram-profil:


Mock-up av en optimalisert Instagram

Innhold til Instagram: Organisk innhold

Instagram er mer visuelt orientert enn Facebook. Det er her folk henter inspirasjon og holder seg oppdatert på trender og merkevarer. Bruk derfor alltid bilder og videoer med god oppløsning. Den beste måten å få god spredning på instagram på er å sørge for at innholdet er delbart, altså at andre vil videredele det til sin egen historie så flere får det med seg.

Se kapittel «Hvordan lage innhold» for tips og guider til hvordan lage innhold.

Bilder og karuseller: Karuseller (og reels) har størst gjennomslagskraft. Første bilde i en karusell burde alltid være deg i fokus. Deretter kan bilder fra flotte naturlandskap, kule besøk, felles gruppebilder, etc. komme. Del meninger, historier, kampsaker og annet som andre bryr seg om.  

Reels: Korte, fengende reels som viser ditt budskap på en kreativ måte er typen innhold som har størst sannsynlighet for å bli spredd til flere enn bare de som allerede følger deg. 

Engasjer følgere med stories: Stories gir en uformell plattform for å dele mer uformelt, og personlig fra hverdagen. Bruk funksjoner som avstemninger, spørsmål og quizer for å engasjere følgere, men husk at det kun er de som følger deg allerede som vil få det med seg. Det gir deg ingen nye følgere. 

Korte tekster: Tekstene til innlegg bør være korte, informative og gjerne med en oppfordring til handling, som å dele innlegget eller delta i diskusjonen du starter.

Tips: Sørg for å opprettholde en jevnlig postefrekvens, og varier mellom bilder, karuseller og reels for å maksimere engasjementet.

Innhold til Instagram: Betalt innhold

Se samme avsnitt som Facebook. Meta eier begge kanalene og annonsering kan samkjøres i Ads manager. 

Utfordringer med Instagram

Selv om Instagram kan være en kraftfull kanal, har den også noen utfordringer. Algoritmen prioriterer innhold som skaper raskt engasjement, så innlegg med mange kommentarer, likerklikk og delinger vil bli vist til flere. Samtidig nedprioriterer algoritmen politisk innhold. Det betyr at det kan være vanskelig å få gjennomslag med innlegg som ikke får umiddelbar oppmerksomhet. Videre er det viktig å være bevisst på at plattformen er svært visuell, og at tekstbasert kommunikasjon har mindre gjennomslagskraft.

Instagram er også kjent for å ha en yngre brukerbase, så det kan være nødvendig å kombinere det med andre plattformer, som Facebook eller LinkedIn, for å nå et bredere publikum.

Linkedin

LinkedIn er den ledende plattformen for profesjonelle nettverk i Norge og brukes aktivt av personer i alle bransjer. I 2024 har LinkedIn over 1,4 millioner norske brukere, hvorav mange er beslutningstakere, fagfolk, og ledere. Plattformen brukes hovedsakelig til å dele faglig innhold, bygge profesjonelle nettverk og diskutere samfunnsaktuelle temaer. LinkedIn er spesielt effektiv for å nå ut til velgere som er opptatt av politikk, næringsliv og samfunnsutvikling.

Hvordan være på Linkedin?

Venstre anbefaler LinkedIn for kandidater som ønsker å nå ut til et profesjonelt publikum, inkludert næringslivsledere, organisasjonsfolk og politisk interesserte. Plattformen egner seg godt til å dele politikk som er knyttet til arbeidsliv, næringsliv, gründerskap, utdanning, bærekraft og skatt. 

På Linkedin oppretter vi ikke egne kandidatsider, så husk at du fort kan blande din nåværende karriere med politikerrollen når du skal drive valgkamp på Linkedin. Hvorvidt man er komfortabel med en slik innblanding må tas av den enkelte. 

LinkedIn-profil for en kandidat:

Innhold til LinkedIn: Organisk innhold

På LinkedIn er det viktig å publisere innhold som er faglig relevant, verdibasert, og som oppfordrer til engasjement. Plattformen prioriterer innlegg som skaper diskusjon og viser faglig innsikt.

Se kapittel «Hvordan lage innhold» for tips og guider til hvordan lage innhold.

Dette er den eneste plattformen hvor det er for lite innhold i forhold til antallet brukere. Det betyr at levetiden til et innlegg er mye lengre på LinkedIn enn på de andre kanalene. 

Bruk bilder og videoer. Selv om tekst er viktig på LinkedIn, skiller innlegg med visuelle elementer seg ut i feeden. Du kan dele PDF-er som blir til karuseller, bildeposter lignende de på Facebook og «reels»-videoer som i tillegg havner i en egen videofeed. 

Tips: Hold innleggene relevante for et profesjonelt publikum. Bruk statistikk, fakta og konkrete eksempler for å styrke troverdigheten din.

Innhold til LinkedIn: Betalt innhold

Det er ikke mulig å drive politisk annonsering på LinkedIn. 

Utfordringer med LinkedIn

Selv om LinkedIn er en effektiv plattform for å nå et profesjonelt publikum, kan algoritmen gjøre det utfordrende å oppnå rekkevidde uten engasjement. Innlegg som ikke genererer likerklikk eller kommentarer, får mindre synlighet. LinkedIn krever derfor nøye utvalgte temaer som appellerer til målgruppen.

LinkedIn er et viktig verktøy for å nå profesjonelle velgere, bygge troverdighet, og engasjere i faglige diskusjoner. En aktiv og strategisk tilstedeværelse kan styrke din profil som kandidat og Venstres posisjon som et parti som tar næringsliv og samfunnsutvikling på alvor.

Snapchat

Snapchat er en populær plattform blant unge i aldersgruppen 18-29 år, med over 2 millioner norske brukere. Selv om Venstre ikke direkte oppfordrer bruk av Snapchat i valgkampen/i politisk virke, kan plattformen vurderes av lag som ønsker bredere annonsering, der man ønsker å nå ut til en yngre målgruppe med skreddersydde budskap.

Snapchat-annonsering kan brukes til korte, visuelle kampanjer som er geografisk og demografisk målrettet. Annonsene kan vises mellom brukernes historier eller i utforsk-delen, og de fungerer best når de er korte, fengende og relevante for målgruppen. Eksempler kan være videoer eller bilder med en klar oppfordring til handling, som å stemme Venstre eller sjekke ut valgløftene.

Plattformen bør imidlertid brukes med forsiktighet, og kampanjene må ha et tydelig mål for å sikre at ressursene gir verdi. Dersom Snapchat brukes, bør innholdet være direkte og visuelt engasjerende for å appellere til målgruppen. Vi anbefaler kun bruk om man er dreven i å lage engasjerende innhold. 

TikTok

Av sikkerhetsmessige årsaker skal Venstres organisasjoner og lag ikke benytte TikTok.