Teksten i Google Docs: 2025: Valgløfte skole
Skoledebatten i media er fragmentert og preget av stemningsbølger. Det er vanskelig å få oppmerksomhet om de store utfordringene annet enn i forbindelse med f.eks. undersøkelser som kommer med ujevne mellomrom. Saker som russetid, mobilforbud, fraværsgrense, skolegudstjenester, nedlegging av enkeltskolen etc. er langt mer medievennlige, noe regjeringen har utnyttet.
Svake resultater i skolen møtes stort sett av politikere som skylder på hverandre om hvem som hadde ansvaret når, og i liten grad på konkrete løsninger. Det koker ofte ned til en diskusjon om kommuneøkonomi eller antall private skoler.
Det er få, om noen, markerte «skolepolitikere» i den offentlige debatten, med unntak av utdanningsminister Kari Nessa Nordtun.
Elevene lærer ikke å lese, skrive eller regne, og regjeringen bruker tiden på alt annet enn å ta tak i dette. Dette fører til lite motivasjon i skolen, utagerende elever, stort frafall og ikke minst at elevene ikke lærer det de trenger. Derfor må vi tenke nytt i skolen. De neste årene må vi prioritere det viktigste: Alle elever skal ha gode basiskunnskaper i skriving, lesing og regning. Alle elever skal lære mer. I en tid med nye utfordringer, trenger vi nye og bedre svar. Vi trenger en ny generasjon politiske ledere som handler og da trenger vi en ny regjering.
Liten interesse (i media) for sakene vi er opptatt av i skole- og utdanningspolitikken.
Uklart hvem som fronter Venstres skolepolitikk og hva Venstres skolepolitikk er.
Ulike målgrupper (lærere/foreldre/elever) er opptatt av helt ulike ting. Det er få saker som forener.
Vanskelig å se en klar forskjell på Høyre og Venstre.
For lite opptatt av ting som diskuteres på foreldremøter, og for opptatt av krav til lærere/lærerutdanning.
Lite nasjonalt handlingsrom for å gjøre store grep uten å overstyre kommuner og fylkeskommuner.
Norge bruker mest penger i verden på skolen, men resultatene går likevel i feil retning. For mange elever lærer ikke å lese, skrive eller regne ordentlig. Mobbetallene øker, og rekrutteringen til læreryrket faller. Dette fører til lite motivasjon i skolen, utagerende elever, stort frafall og ikke minst at elevene ikke lærer det de trenger for å lykkes i livet. Regjeringen bruker tiden på alt annet enn å ta tak i dette.
Venstre prioriterer det viktigste i skolen: Alle elver skal ha grunnleggende ferdigheter og elevene skal lære mer. Venstres politikk fører til at lærerne får mer tid til kunnskapsformidling og til følge opp hver enkelt elev. Og Venstres politikk fører flere og mer motiverte lærere.
Venstre tar utfordringene i skolen på alvor. Vi både ser og viser at nye utfordringer trenger nye svar og en ny type politisk lederskap.
Norske lærere, elever og foresatte vil ha Venstre tilbake i regjering og i Kunnskapsdepartementet.
Elevene i den norske skolen både lærer mindre og trives mindre. Alarmklokkene ringer. Regjeringen står stille. Barna våre fortjener politikere som er villig til å gjøre skikkelige endringer og tenke nytt.
Venstre vil prioritere det viktigste i skolen. At alle barn skal ha gode basisferdigheter og kunne lese, regne og skrive. Alt annet er mindre viktig.
Venstre vil gi mer tid og frihet til lærere til å følge opp hver enkelt elev både når det gjelder faglige ferdigheter og sosiale forhold. Derfor vil vi gi alle kontaktlærere minst en ekstra time i uken til å følge opp elevene de har ansvaret for.
Trygghet og læring henger sammen. Barn fortjener begge deler. Lærerne må få være lærere, og få mer hjelp til å håndtere sosiale utfordringer i skolen. Det vil gi bedre læring og mer trygghet for elevene.
Venstre vil at flere velger å bli lærer. Derfor vil vi gjøre lærerutdanningen mer praktisk, øke lærerens status og gi lærerne økte karrieremuligheter.
Vi kan ikke la gamle strukturer eller byråkrati stå i veien for de gode løsningene. Derfor vil Venstre gi skolene mer frihet til å velge sine løsninger for å gi alle elever grunnleggende ferdigheter og mer læring.