Fundraising

Hvordan skaffe inntekter til laget

I motsetning til en bedrift er ikke hovedmålet for Venstre å sikre best mulig økonomi. Men like fullt er økonomi en del av grunnlaget for Venstres virksomhet. Man har blant annet behov for å sørge for valgkamputstyr og valgmateriell, eksempelvis annonsering, postomdeling, utstyr som t-skjorter, jakker og standsutstyr. Noen lokallag avholder også møter med noe matservering eller en innleder som trenger å få dekket sine reisekostnader. 


De største lokallagene har også en ansatt i valgkampen for å hjelpe lokallagsstyret med å organisere denne og bidra til at aktivitet gjennomføres. 


Penger kan aldri erstatte medlemmer i et parti, men de kan gjøre det lettere og gøyere å være aktiv i partiet. Tenk gjennom hvordan dere kan øke inntektene og bruke pengene på en god måte for å sikre vekst i medlemstall og stemmetall.

Innhold: 

Funding i Venstre har tradisjonelt vært delt inn i to hovedbolker: Grasrotinnsamlinger og Donasjoner. Det har vært jobbet sporadisk og ulikt med begge varianter i ulike deler av organisasjonen. Det er et mål at arbeidet med innsamling av midler for 2023-2025 gjøres noe mer systematisk og koordinert. Det har også vært et mål å systematisere erfaringene for å sikre at Venstre også på sikt kan jobbe jevnt med fundraising, blant annet ved å utvikle måter å etablere mer varige kontakter med gitte donorer.

Fokus er valgkampkassa, men ikke glem at Stortingsvalget kommer raskere enn vi tror. Hver gang

Ett av Venstres events og arena er fylkesårsmøtene. Vi har forsøkt å samle noen erfaringer fra tidligere sammen med en liten oppsummering av Venstrevenn.

Husk at fundraising ikke bare handler om å samle inn penger, men også om å bygge relasjoner med supportere og styrke båndet mellom partiet / laget og våre støttespillere.

Ta gjerne kontakt på fundraising@venstre.no for å se på aktiviteter vi kan gjøre sammen  

1. Venstrevenn

Venstrevenn går direkte til fylkeslag basert på givers tilhørighet, er lavterskel og sørger for en forutsigbar og stabil inntekt som gjør det enklere å budsjettere med i valgkampbudsjettet og i mellomvalgår. Husk at alle monner drar: 10 personer som gir 200 kr i mnd gir 24 000 til fylkeslaget pr. år. De fleste har nettbank i dag og da er det enkelt å bli medlem. Fyll ut Venstrevennskjema og signer på BankID. Da oppretter du en Avtalegiroavtale i nettbanken din.

Vi er godt over 300 i Venstre, enten som ansatt eller folkevalgt, men vi har under 250 Venstrevenner av en medlemsmasse på 7.300

Ett av målene bør være at alle internt i Venstre som er ansatt eller har et verv, blir Venstrevenn. Start med din region.

Det er enkelt å bli Venstrevenn.

Benytt nettsiden venstre.no/venn eller flash QR-koden overalt:

NB - Fortell gjerne hvilket beløp du “ønsker”. Ber du om 100 kroner i måneden, får du 100 kroner i måneden. Gå for minimum 200 kroner, helst 500.

Hva tenker du dere kan gjøre for å øke antall Venstrevenner hos dere?

2. Alle bidrag teller

For noen kan det være ubehagelig å spørre andre om å bidra, men det er viktig å minne om at alle bidrag teller, uansett størrelse. Enten det er 50 eller 500 kroner, vil alle bidrag summeres opp til en betydelig sum når man regner med antall personer og 12 måneder i løpet av et år.

Tenk på dette: hvis lokallaget klarer å samle inn bidrag fra bare 5 personer, med en månedlig bidrag på 200 kroner, vil dette faktisk bli 12.000 kroner til fylkeslaget i løpet av ett år! 

La oss samarbeide for å få så mange Venstrevenner som mulig!

3. Hvor skaffer man givere?

I sosiale medier

Lag en video eller post hvor dere viser entusiasmen deres for valgkampen og be om støtte fra deres venner og følgere. Del at du har blitt Venstrevenn og utfordr også dine venner og følgere til å være med og bidra ved å tagge navn og skryte av det når de har opprettet sin egen avtale.

På møter

Bruk møter til å engasjere og motivere medlemmene dine til å bidra til valgkampen. Vis et enkelt powerpointbilde med lenke til Venstrevenn eller Vipps på årsmøter og medlemsmøter for å gjøre det enkelt å gi.

På stands og besøk

Bruk muligheten til å snakke med velgere og supportere som ønsker å støtte partiet til å bidra til valgkampen. Be dem om å åpne opp sin mobiltelefon og besøke venstre.no/venn for å bli fast giver. Ikke glem å understreke at en hele summen går til regionen de tilhører (fylket)


Vervekampanjer:

Sett opp kampanje og premier beste Venstrevenn-verver.

Premier kan være ting av lokal verdi, et bilde donert av lokal kunstner, vinflaske med mer. Sett gjerne folk mot hverandre og lag show. Be alle rapportere antall og kjør kontinuerlig opptelling

Lokal innsamling - Fylkesårsmøte

Finn en person som det er litt tak i. Noen som kanskje er mer ekstrovert enn introvert. Hensikten er å lage et opplegg på selve møtet. Du trenger ikke ukevis med planlegging på dette. Noe er bedre enn ingenting. Bare vi gjør noe.

Lag show (ref Oslo Venstre)

Eksempel fra Oslo Venstre:

Om årsmøtet samler inn penger, så skjer det her:

Her må det lages en lokal vri på dette. Det trenger ikke være så enormt stort eller omfattende. Det viktigste er å bruke litt tid på dette under møtet.

Jeg antar dere har egen vipps-konto? Alle lokallag har en eller annen medlemsgruppe / sosialemediergruppe. Be om bidrag, legg ut en enkelt video om at nå nærmer årsmøte seg med stormskritt og valgkampkassa trenger påfyll. Be folk ta screenshots slik at vi lager en slags stafett av dette. Og dermed “tvinger” folk til å bidra!.

Andre tips til aktiviteter som kan brukes på årsmøte eller på andre arrangement:

ELLER GJØR DET ENKELT - bare si fra scenen at nå må vi fylle opp valgkampkassa og at alle må bidra med det de kan. Sett av tid til å gjennomføre det. Ikke bare si det og gå videre på programmet. Bruk 10 min minimum på dette slik at alle føler de må fiske frem mobilen og vippse et bidrag. Følg opp en eller flere ganger i løpet av møtet.


4. Det perfekte 60 sekunders innsalget, 5 steg

«Elevator pitch. Heispitch»

Vi hører ofte at “hun er den fødte selger” og “han klarer å selge sand i Sahara”. Betyr dette at vi andre ikke kan bli gode i salg? Absolutt ikke - salg kan læres!

Noen ganger har du bare noen sekunder på deg til å fange en velger eller givers oppmerksomhet, mens andre ganger har du tid til både å planlegge salgspitch og presentasjon. Her skal vi se på hvordan du rekker å fortelle hvem du er og hva du tilbyr i løpet av et minutt!

Folk er sjelden interessert i verken deg eller det du selger - enten du selger tannkoster eller representerer et politisk parti. De aller fleste er selvopptatt og er kun interessert i hva du kan hjelpe han eller henne med. Så brutalt er det.

Dersom det du leverer kan hjelpe ham/henne - vil du få interesse!

Selger du slankekur, er det god helse og vektreduksjon som vekker interesse. Ikke selveproduktet eller kurset! Selger du et politisk budskap, er det resultatet av politikken som betyrnoe, ikke selve tiltaket du presenterer. Du må være i stand til å vise personen hvordanhverdagen ser ut dersom de bare kjøper det du selger.

1 minutt er ikke lang tid. Faktisk har du i realiteten bare noen sekunder på å gjøre personen nysgjerrig og interessert nok til å vite mer. Dersom du trener på dette, øker sjansen betydelig for at du faktisk får mulighet til å snakke mer med vedkommende.

Se for deg at du kommer i prat med NRK i forbindelse med Arendalsuka. Du er ikke stortingspolitiker (ennå), men får 60 sekunder i beste sendetid til å overbevise hundretusen av mennesker om at våre løsninger er det beste for å ta Norge framover. Hva sier du i løpet av disse 60 sekundene? Blir du nervøs og aner ikke hva du skal si? Tror du at du kommer til å bare stotre frem noen strofer som ikke gir mening og blir svett bare ved tanken?

Da er det bare å begynne å trene. Trene så mye at dette nesten går på autopilot. Det er når det begynner å bli kjedelig at du virkelig er god på det du driver med 🙂

Heispitch kan du få bruk for i mange ulike sammenhenger.

Slik kan du bygge opp din egen 5 trinns heispith

Jeg hjelper deg gjerne med pitchen. Ta kontakt på fundraising@venstre.no

Mvh Robert Vidhammer, Venstres hovedorganisasjon

Venstres elevator pitch om fundraising:

Case: Du er på en konferanse om næringsutvikling og mangel på kapital- og riktig kompetanse i Norge.

1 – HVEM ER DU? (5 SEKUNDER)

Av høflighet må du først presentere deg kort.

*Jeg heter _____________ og er lokalpolitiker i Venstre

2 – HVILKE UTFORDRINGER/PROBLEM LØSER DU FOR KUNDEN? (20 SEKUNDER)

Ikke snakk om produktet/tjenesten på dette tidspunktet. Nå skal du holde fokus på hva du kan hjelpe personen med! Hva er det du egentlig selger? Hvilket resultat vil kunden oppnå ved å velge Venstre?

*Jeg/vi hjelper partiet (eller lokallaget) med å skaffe inntekter slik at vi kan nå ut til flere med politikken vår.

3 – BETRYGGE (15 SEKUNDER)

Nå er tiden kommet for å betrygge kunden ved å ta spesialistrollen. Kunden må få tillit til at du/dere er de rette til å løse deres utfordringer.

Alt 1 (Generell)

Vi lever i en tid som krever utålmodige politikere som tar ansvar for de store utfordringene vi 0står overfor. Mens verden endrer seg i et høyt tempo, setter regjeringen Norge på pause.

Vårt mål er et samfunn der alle er frie og ingen faller utenfor fellesskapet. Derfor fremmer vi nye løsninger som gir folk mer frihet, flere muligheter og tar Norge framover.

Alt 2 (konkret)

*Jeg/vi har spesialisert oss på (fyll inn lokale argument eller bruk kommunikasjonsplakaten små- og mellomstore bedrifter og vi er opptatt av at det skal være enkelt og lønnsomt å drive næring. Vi er også opptatt at grønne valg skal premieres slik at vi både bevarer planeten vår til våre barn samtidig som vi legger til rette for spennende nye grønne løsninger der bedrifter får lov til å tjene penger.

Alt 3 (konkret)

*Jeg/vi ser på løsninger som vil hjelpe næringslivet i kommunenorge. Vi må sørge for at pengene blir reinvestert i selskapet for å skape vekst og nye arbeidsplasser. Vi vil premiere de som vil skape noe og da må vi fjerne skatt på de pengene som blir værende i bedriften.

Vi må fjerne formuesskatt på arbeidende kapital for de små og mellomstore bedriftene.

Her kan du lage flere storys, det kan være:

Er du på en konferanse sammen med mange lærere, fokuser på det tema du tror kan være av interesse. Bruk kommunikasjonsplakaten.

4 – FORTELL EN SUKSESSHISTORIE (SOSIAL BEKREFTELSE/REFERANSE) (15 SEKUNDER)

De fleste som kjøper noe søker ofte bekreftelse fra andre om hvorvidt de er i ferd med å ta et godt eller dårlig valg. De vil gjerne høre suksesshistorier, de vil søke etter referanser, de vil vite hvor fornøyd andre er med nettopp vår politikk.

Alt 1)

Bedrifter i Norge i dag har et skrikende behov for både investorkapital og spisskompetanse fra utlandet.

Faktisk er vi i Venstre den eneste av de politiske partiene som har foreslått et eget gründervisum som gjør det enklere for utenlandsk arbeidskraft og investorer å komme til Norge.

Alt 2)

Eieren av bedrifter i Norge må i dag betale formuesskatt. En skatt som de utenlandske eierne slipper. I motsetning til dagens regjering så mener vi at vi må legge til rette for at norske selskaper har norske eiere og at vi ikke skal favorisere utenlandske eiere.

NB - Formuesskatt vil fungere i noen settinger, mens det vil være totalt uinteressant tema i andre settinger. Klarer du å være enda mer konkret? Finnes det en lokal suksesshistorie der Venstres politikk har gjort en forskjell i din kommune?

5 – STILL SPØRSMÅL (5 SEKUNDER)

Nå er det på tide å stille et “kjøpsutløsende” spørsmål og deretter la den potensielle giveren snakke. Hør godt etter hva kunden forteller deg og bruk informasjonen for alt den er verdt.

Husk å gi fra deg visittkortet ditt og be om å få et i retur.

*Er du/din bedrift fornøyd med hvordan næringspolitikken er / løses i dag? Eller... Hva opplever dere som en utfordring i dag? Hvis du fikk bestemme, hva ville du ha endret på i dag? (La den andre snakke nå...)

Dine 60 sekunder er over, men still mer enn gjerne oppfølgingsspørsmål basert på det personen forteller deg.

Avslutt med for eksempel: Hvis du vil være med på å gjøre forskjell, hører jeg gjerne fra deg. Her har du visittkortet mitt!

Sørg for å få kontaktdata på personen du snakker med slik a du kan følge opp vedkommende med en telefon i etterkant. Har du flaks, har du solgt deg godt inn allerede og vedkommende er solgt inn allerede, men stort sett er det fornuftig med aktiv oppfølging i etterkant dersom du merker at personen virker interessert og nysgjerrig.

***

Jeg hjelper deg gjerne med pitchen. Ta kontakt på fundraising@venstre.no

Mvh Robert Vidhammer
VH