Ringerunde, ubetalt medlemskap

Guide for ringerunde, ubetalte medlemskap


Det er litt for mange som velger å ikke fornye medlemskapet sitt i Venstre. Kontingenten er viktig fordi den gir lokallag og fylkeslag inntekter, men viktigst: Medlemmene er våre fremste frivillige og supportere i valgkamp. 


Denne guiden er ment til deg som skal ta telefonkontakt med et medlem som ikke har betalt kontingenten, som oftest et styremedlem i lokallaget. 

Når du skal minne medlemmer om å betale kontingenten, er telefon det mest effektive verktøyet. Selv om om VHO allerede har sendt purringer via brev, e-post og SMS, er en personlig telefonoppringning ofte det som trengs for å få betalingen på plass.

Det er viktig å huske på, og også minne på medlemmene at  dersom man ikke betaler kontingent på to år sier GDPR at vi må fjerne kontaktinformasjonen deres helt fra medlemsregisteret og at vi derfor ikke har mulighet til å kontakte de igjen. Det er superviktig at de overbevises før det skjer. 

Slik går du frem:



Avsluttende tips

Ved å følge disse enkle stegene kan du effektivt sikre at flere medlemmer betaler kontingenten i tide, samtidig som du opprettholder en god dialog med lokallagets medlemmer.   

Noen syns det er lettere å ringe sammen med andre. Ta gjerne kontakt med et annet medlem om å  ringe sammen, eller se om det er mulig å få til en felles ringerunde med noe sosialt etterpå. 





Forslag til ringemanus

Ubetalt kontingent




Her er det kun fantasien som setter en stopper.





Etter samtalen

Oppdater medlemsregisteret med ny informasjon eller send dette til de som skal ta seg av dette. 

Ta kontakt med oss om du lurer på noe, har innspill til denne veiledningen eller har andre tilbakemeldinger på tlf 22 40 43 50 eller e-post: venstre@venstre.no.


Tusen takk for innsatsen du gjør for Venstre!