Digitale møter i Venstre
Videomøter er enkelt med Google meet
Alle lokal- og fylkeslag har gjennom epost og Gsuite-kontoen til @stemvenstre.no-adressen (lokallagsnavn@stemvenstre.no) automatisk tilgang til videokonferansesystemet Google meet
Møtene kan opprettes i løpet av sekunder på en datamaskin, mobil eller pad.
Alle video- og lydstrømmer i Meet blir kryptert
Slik bruker du Google meet
Med Google meet kan du delta på videomøter mens du er på farten, gjennomføre digitale styremøter, opplæringer, eksterne intervjuer, komitémøter og mye mer.
Du kan være vert for et Meet-videomøte for opptil 100 personer om gangen, uten tidsbegrensning.
Virtuelle digitale møter er lett. Blir det gjort riktig kan det til og med være morsomt og effektivt.
Alt som kreves er ganske god nettilgang (minimum 4G eller vanlig bredbånd) og en datamaskin, mobil eller pad med kamera og mikrofon. For best opplevelse anbefales et godt headset med mikrofon.
De som skal delta i møtet trenger kun tilgang til lenken (nettadressen) som opprettes for selve møtet (man behøver ingen konto). Man trenger heller ikke laste ned noe for at det skal fungere på en datamaskin, du deltar direkte via nettleseren. (På mobil må man derimot bruke egen app)
Slik bruker du Google Meet med nettleseren din (PC/Mac)
Gå til Google Meet via https://meet.google.com/. Du kan også få tilgang til denne siden ved å klikke på Google Meet-knappen litt lengre oppe på denne siden.
Klikk (+) Bli med i eller start et møte, eller hvis du melder deg inn i et eksisterende møte, klikk Bruk en møtekode. Møtekoden må deles med deg av møtteieren eller en av møtets gjester.
Hvis dette er første gang du bruker Google Meet, blir du bedt om å gi tilgang til kameraet og mikrofonen din. Klikk på Tillat.
Samtalen din begynner når du klikker på "Start møte". Hvis du klikker på mikrofonen og kameraikonene, aktiveres eller deaktiveres enheten. URL-en som vises under "Møtedetaljer" helt nederst til venstre kan deles med gjester for å invitere dem til samtalen.
Ved å klikke på "Flere numre" vil du få et antall internasjonale oppringingsnumre. Numrene som kan ringes kan brukes i stedet for en videokonferanse.
Slik inviterer du gjester
Det er to måter å invitere gjester til møtet ditt. Hvis møtet ble opprettet via din Google kalender, kan du invitere gjester direkte til kalender-arrangementet. Klikk "Gjester" og inviter dem ved å bruke e-postene deres. Informasjon om Google meet er automatisk med i hver møteinvitasjon.
Hvis et møte ble opprettet ved å bruke (+) Bli med eller start et møte på meet-nettsiden, kopierer du møteinformasjonen nederst til venstre på Google Meet-skjermen under 'Møtedetaljer'. Velg 'Kopier møteinvitasjonen', og lim inn denne informasjonen i en e-post eller melding til gjesten(e).
NB! Du må ikke ha en konto for å delta i møtet!
Er du invitert inn til et videomøte i Google meet så kommer du rett inn med kontoen din, men du kan også be om å komme inn ved å gå inn på lenken til møtet, skrive inn navnet ditt og klikk "Be om å få bli med"
Personer som ikke har en googlekonto knyttet til epostadressen de er invitert med må godkjennes av møtevert (den som opprettet møtet) etter at de klikker "Bli med".
Presentere skjermen din i møtet
Vil du diskutere et dokument, vise en nettside eller holde en powerpointpresentasjon for en gruppe over et videomøte? Du kan enkelt dele hele eller deler av skjermen (vindu) for å presentere dokumenter, presentasjoner, regneark og mer.
Slik gjør du det:
Bli med på et videomøte.
Klikk på "Presenter nå"-knappen og velg hva du vil dele:
Hele skjermen
Et vindu
Når du er ferdig med å presentere, klikker du på "Stopp deling", eller nederst i hjørnet, klikker du på "Du presenterer> Avbryt presentasjonen."
Bonus-tips: Hvis du vil ta over presentasjonen fra noen andre, velger du presentasjonskontrollene i nederste hjørne og velger Present i stedet.
Bonus-tips: Hvis du er i et møte der du alle prøver å se på et dokument eller en webside samtidig, kan du bruke Presenter nå-funksjonen. Feks er det et veldig godt hjelpemiddel i situasjoner der mange prøver å se på den samme nettsiden på sine egne datamaskiner (og dermed ikke å være oppmerksom i møtet)
Møtetips
Vil du ha en effektiv og vellykket digitalt møte? Her er et par viktige ting du må huske på.
Planlegg akkurat som du ville for ethvert annet møte
Lag en møteplan. Send en kort agenda til alle på forhånd slik at de vet hva de kan forvente og hva de skal forberede seg.
Unngå bortkastet tid ved å sørge for at alle vet hva de skal "ha med seg" på forhånd og at de er klare til å delta så snart de logger seg på.
Bonus tips: Bruk Google meets chattefunksjon på høyre side av skjermen for raskt å skrive ned en agenda som alle kan referere til. Det trenger ikke å være detaljert, men det kan fungere som en indikasjon for å holde alle på sporet og fokusert.
Bruk mute-knappen
Ser du det lille mikrofonikonet? Det er en dempeknapp. Bruk det hvis omgivelsene dine er støyende, eller hvis du skriver noe mens andre snakker. Det er en god høflighet for de andre i møtet.
Integrert i kalenderinvitasjon
Meet er helt integrert i G Suite(@stemvenstre.no), så du kan bli med i møter direkte fra Kalenderinvitasjoner eller e-postinvitasjoner. Alle de viktige aktivitetsdetaljene er der akkurat når du trenger dem, enten du blir med via datamaskin, telefon eller et møterom.